in australia



vill bara inleda med att säga att jag haft besöksrekord, TREVLIGT! om ni som tittat in här de senaste dagarna fortsätter att titta in och slänger in en kommentar då och då blir jag superglad!

har så otroligt mycket att berätta så jag vet inte vart jag ska börja. allt är så omtumlande och nytt och jag känner att jag behöver skriva av mig lite för att få mer plats i huvudet.

min resa började söndag morgon den 29 november 05.30 då vi åkte hemifrån till arlanda. efter ett jobbigt farväl på flygplatsen flög jag först till london, sedan till hong kong på tio timmar och sedan till melbourne på drygt åtta timmar. jag flög med quantas och kan verkligen rekommendera dom! vi fick mat, snacks och dricka stup i kvarten verkligen och man fick filt, kudde, ögonmask, strumpor, tandborste och tandkräm! jag landade i australien cirka 22.00/10.00 pm måndag kväll lokal tid, svensk tid cirka 12.00 måndag. blev hämtad på flygplatsen och efter det har det bara varit fullt av nya intryck och massa nya människor.

det känns som att jag har varit här mycket längre än bara en dag, men det är väl för att allt är nytt i suppose. har inte alls sovit mycket och är inte alls jetlaggad, som tur är. vaknade sju i morse, gick upp åtta, åt lite frukost, tog en dusch och sådär, kände mig inte superfräsch kanske!

fick skjuts till burke street där dom hade massa affärer, cafeér och grejer förut idag. och jag kan säga så här; den som sa att det inte finns någon bra shopping i australien LJÖG! överallt hittade jag affärer med hur mycket snyggt som helst ju! massa kläaffärer och massa skoaffärer. har hittat en sjukt bra affär som heter sportsgirl, namnet till trots är det ganska likt topshop och jag hittade världens finaste klänning någonsin men den kostade 130 dollar tyvärr. aus dollar ligger på 6,2 kronor nu ungefär.

köpte två body-butters på body shop också, mycket billigare än hemma. har ju inte tagit med mig några hårprodukter eller body lotions eller så alls pga den reglerade vikten så måste köpa sånt nu. var på hairhouse/warehouse har jag för mig att det heter och shoppade loss där med; köpte schampoo och balsam för färgat hår, megaförpackning av loreals absolute repair, saltvattenspray som luktar helt gudomligt och värmeskydd för att platta håret och så. och så hårsprayflaska på typ en liter, den är helt sanslöst stor. allt var märkesgrejer! allt detta gick på 122 dollar ungefär. billigt! köpte en supersöt korall top med ditsydda blommor och en blommig, lite lös klänning också.

så nu måste jag nog lugna mig lite. hahaha, första gatan med affärer jag går till som råkar ligga typ en tio minuters gång från oss och jag kommer hem med allt det här. hur ska det då bli när jag åker in till melbourne?! gick vilse två gånger på vägen hem också, haha.

i eftermiddags hämtade vi upp barnen och sen åkte vi ner till burke street igen, köpte en mobil och lite så till mig. så nu har jag en mobil och ett aussie-nr, skönt!

huset är jättefint och området vi bor i är hur fint som helst. väldigt amerikanskt, med breda gator och massa lummiga, gröna träd överallt. verkligen jättefint. nära till kommunikationer, parker, affärer och grejer. mitt rum är mysigt, sängen är jätteskön (puh!) och jag har en egen balkong med utsikt ut mot gatan och eftermiddagssol. det ni!

ligger i sängen nu med min älskade laptop som jag tog med mig och efter mycket om och men fick vi internet att funka, vilket känns såå himla bra verkligen. har filmer och så på datorn jag kan kolla på också.

det är mycket som händer framöver och det kommer att bli intensivt! imorgon ska jag vara hemma med minstingen, hitta på lite roliga saker och så. känns verkligen som att det klickat med familjen och med barnen och så hitintills så det ska bli kul att vara ensamma vi två imorgon och göra lite roliga saker. på fredag fyller minstingen år så då blir det kalas för henne. på lördag/söndag har svenska kyrkan här sin årliga stora julmarknas/basar så det ska vi gå på, ska bli kul. sen har jag pratat med en svensk tjej som heter paula som bor i brighton och det var tydligen tal om utgång och barbeque i helgen också, kul! ser verkligen fram emot det!

ska försöka få kontakt med den enda riktiga aussien jag känner här också, han har anmält sig till att vara min personliga guide för melbourne, haha.

alla är otroligt hjälpsamma och trevliga, inte alls som hemma i sverige kan jag säga.

köpte sunscreen idag också, en på 15 och en på 30. var inte alls mycket i solen idag, bara gått i skuggan, haft solglasögon och så men har ändå fått färg och min näsa är röd, syns tydligt vart solglasögonen slutade, haha. så imorgon måste jag smörja in både mig och minstingen så vi inte bränner oss. siktar på att bli riktigt brun till helgen dock!

allt känns väldigt overkligt just nu, det är väl egentligen ett bra ord att sammanfatta det med. det känns väldigt mycket som när man sover, och drömmer att man är någonstans och gör massa saker och att man sen vaknar upp och bara, aha, det var bara en dröm. lustigt nog känns det ganska mycket så! jösses, jag är nog mer jetlagged än vad jag tror.

cheeeers from down under!

Kommentarer
Postat av: Cattis

Hej! Kul att du skrev. Jag är i melbourne. Du kan hitta mig på facebook, Catarina Lack.

2009-12-01 @ 13:33:48
URL: http://frickin-idiot-gosh.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0