alden biesen - european classes 2007, första delen

LÖRDAG 20/10

resan började förra lördagen då jag, sandra, tove, hanna, rebecka, linnea, oscar och pontus möttes inne i tågväntsalen i norrköping. tåget gick vid halvtio och ungefär två timmar senare var vi uppe vid arlanda. väl uppe på arlanda, efter lite komplikationer i security (det piper alltid om mina stövlar) så möttes vi av beskedet att vårt plan till köpenhamn, där vi skulle mellanlanda, var försenat cirka 45 minuter. planet skulle komma till köpenhamn runt 15.00 och vårt plan från köpenhamn till bryssel gick 15.10. något tight. men vi var positiva alll way through, köpte lite att äta på flygplatsen och väntade. i värsta fall skulle vi få sova på katrups flygplats, för det gick inga fler plan från köpenhamn till bryssel den dagen. men allt ordnade sig bra till slut, för det visade sig att det planet vi skulle åka med till köpenhamn in fact var samma plan vi skulle åka med till bryssel! flygresorna gick bra, var väl en timme vardera ungefär.

väl framme i bryssel tog vi tåg till vårt hotell, som låg precis vid järnvägsstationen. vi kunde konstatera att vi hade hamnat i skummaste delen av bryssel ungefär, och vi vågade oss inte ut den kvällen kan jag säga .. hotellet var dock jättefint, sov tillsammans med sandra och rebecka den natten. några delikatesser att äta på kvällen blev det dock inte, vi hamnade på quick restuarant, belgiens motsvarighet till mcdonalds typ, fast mycket sämre.

SÖNDAG 21/10

på söndagen hade vi tänkt ägna oss åt lite shopping innan vi begav oss till alden biesen, men vi lyckades sätta oss på spårvagnen åt helt fel håll, så vi gick på marknad istället. sandra och jag köpte belgiska helt underbara våfflor (jättefrasiga utanpå och jättevarma och lite degiga inuti, söta, och med smält socker på kanterna och florsocker på) och så köpte vi superfina sjalar också! senare på eftermiddagen begav vi oss alltså mot alden biesen! tog ungefär en och en halvtimma och vi fick byta tåg vid ett tillfälle, inte jätteuppskattat, eftersom det var mycket begränsat med rulltrappor och bara vanliga, skitlånga trappor överallt på perrongerna.

väl framme i bielzen blev vi hämtade av någon från ab och med på bussen satt också rumänarna, spännande spännande! väl framme på alden biesen blev vi "greetade" av en väldigt bestämd kvinna som hette mit som under veckan bossade oss fram och tillbaka för jämnan .. vi fick lite tid för att packa upp och så vidare, och sedan hade vi en entimmeslång presentation av alden biesen (nåt sånt) av nån snubbe. rummen var tuffa, först ett rum som man kom in i, med bord och stolar och dusch och badrum åt höger och sen gick man upp en trappa till ett loft, där vi sov.

åt sedan middag och efter det var det presentation av skolorna! vi var först, och vi hade bland annat ett litet luciatåg med .. folket blev som galna typ, haha, filmade och fotade som aldrig förr och ja, jösses vilken uppståndelse det blev när vi kom in med ljusen och sjöng.

belgarnas och svenskarnas presentationer var ju lätt bäst och mest lekfulla, rumänerna hade en helt sjukt lång och ambitiös presentation och spanien hade spelat in en lång film, som vi inte hörde nåt från dock eftersom ljudet inte funkade. spanjorerna fick verkligen panik, kallsvettades som aldrig förr och visste inte vad de skulle ta sig till, jättesynd om dom.
efter det dukade vi upp våra specialiteter för våra land - vi från sverige hade tagit med oss choklad, pepparkakor, skorpor, kaviar, lax, knäckebröd, sill och hovmästarsås. laxen blev grymt populär!

efter diverse provsmakning av vad de andra länderna hade med sig var det allmänt mingel i källarbaren (cellar bar som det så fancy hette) innan vi gick och la oss.

MÅNDAG 22/10

den första riktiga dagen!

belgien hade sin lecture om globilisation och efter det hade vi diskussioner i våra diskussionsgrupper. jag var med i grupp c tillsammans med sandra, mihai och catalina från rumänien, amber, lilit och karen från belgien och carmen, meme, josé vincente och josé luis från spanien.

efter det "presenterade" vi våra proposals, en spokesperson från varje land läste upp proposalet. sedan åt vi lunch, kändes ganska lyxigt med trerätters till lunch måste jag säga! på eftermiddagen var det så dags för oss att ha vår lecture! nervöst nervöst. vi hade ätit lunch snabbt för att kunna öva på pjäsen innan de andra kom. vi hade ju som sagt ämnet ungdomsarbetslöshet och vi hade en pjäs med så kallade information breaks i, typ med statistik och så.

men det gick bra i alla fall och vi fick jättemycket beröm för det efteråt.
på eftermiddagen var vi i maastricht (förstår inte the fuss med de dubbla vokalerna överallt) som faktiskt låg i holland, ganska coolt. vi bodde precis på gränsen till holland och tyskland. maastricht var typ den sötaste lilla stad vi någonsin sett .. sandra, linnea, rebecka och jag hittade efter lite letande och frågande zara, där vi tillbringade det mesta av tiden .. våfflor köpte vi såklart också.

pj och simon köpte mjukglass, vilket vi andra verkligen inte förstod med tanke på att det var skitkallt ..

senare åt vi "middag", vilket bestod av - ja, mackor. vi blev måttligt glada kan jag ju säga. mackor till middag liksom, haha. på kvällen satt vi uppe till typ tio och skrev kommentarer på alla de andras proposals och så skulle man ju mingla lite i cellar bar också innan man ramlade i säng runt en halvett ..

TISDAG 23 /10

alarmet gick igång runt en sju, då man gick upp och duschade och sen gick ner till matsalen och åt frukost runt en åtta. frukosten bestod av frallor, nutella, marmelad, jättefet ost med skumma kanter, chokladmjölk med jättefet mjölk, kamomill, lime eller nyponte och, till de flestas stora glädje, frukt! skapligt skum frukost. den åt vi varje dag i en vecka. uäh.

på förmiddagen hade spanien sin lecture om tredje världen och vi från norrköping skulle rapportera om diskussionen efteråt. vi presenterade också de kommentarerna man hade skrivit om de andra länderas proposals.

vi åt lunch, och sedan åkte vi till aachen, som låg i tyskland, haha. där hade vi det också supermysigt. vi hade en guidad tur inne i kyrkan som låg i aachen, hur jäkla mäktig som helst, det var definitivt den finaste och mäktigaste kyrka jag har sett .. fick dock inga bra bilder där inne eftersom man inte fick använda blixt på kameran ..

vi hittade till starbucks i aachen, det var lycka. oscar var helt salig när han fick sin dubbellatte, haha. vi lyckades få med oss nästan alla spanjorer och några belgare också dit, dom hade typ inte hört talas om det, men vi sa nåt i stil med att det var det bästa fiket på jorden och då följde dom med, hahaha.

efter att vi kommit tillbaks från aachen åt vi middagsmackor, jobbade på våra proposals, och sen vet ni, klockan nio, ja, då skulle vi åka och sporta i en närbelägen sporthall! skapligt kul .. eller inte .. alla var helt döda och protesterade skitmycket, men mit var obeveklig. eeh. så där var vi till en halvtolv. helt galet.

kommer förmodligen lägga till fler bilder så småningom och andra delen kommer så snart som möjligt :]