svar på frågor

har fått en hel del frågor om australien och hur man gör för att ta sig hit, osv osv. är väl inte världens bästa på att svara på kommentarer men skriver lite snabbt om hur jag gick till väga.

jag jobbar som au-pair i melbourne. det finns ingen svensk agentur som förmedlar hit (typ som STS eller EF) så jag har fixat allting själv och privat, vilket är ganska krångligt men vilket gick otroligt bra för mig. jag använde mig av sajten www.aupairworld.net, vilket är en sida där både familjer och au-pairer kan lägga upp profiler av sig själva och sedan kontakta varandra. jag registrerade mig på den sidan och kom omgående i kontakt med en hel massa familjer, på så sätt hittade jag den svenska familj som jag är au-pair i nu.

väljer man att ordna allt privat så är det VÄLDIGT, VÄLDIGT mycket praktiskt man måste fixa. jag skriver inte allt här för jag kommer garanterat att glömma bort en hel del, men bara själva processen att få ett visa för att få vara i australien är extremt krångligt och du måste uppfylla en drös krav, bland annat måste du kunna uppvisa ett kontoutdrag från ditt konto där saldot är ca, minst 32 000 kr eller mer. man måste också bland annat göra en läkarundersökning för att få visa. jag är här på ett visa som heter working holiday visa och det innebär att man får stanna i ett år men bara hos samma arbetsgivare i max 6 månader. googla på working holiday visa så kommer du komma till aus-regeringens hemsida och där står allting man behöver veta. det är väldigt viktigt att vara noggrann och verkligen läsa allt jättenoga, det är massor att läsa och allt är verkligen viktigt så man måste läsa allt. som svensk är det lätt att bli beviljad visa så länge man fyller i ansökan RÄTT och så länge man har ordnat med allt som man måste ordna.

australien är ett otroligt land, australiensarna är otroligt trevliga, genuina och hjälpsamma människor och kulturen och atmosfären här är väldigt avslappnad och laidback, jag måste faktiskt säga att det är väldigt annorlunda från sverige. jag kommer på nya skillnader varje dag men den största skillnaden är att allt här är mycket mer mañana, mañana. aussies säger no worries hela tiden och det sammanfattar verkligen mentaliteten här, för det är verkligen no worries. folk stressar inte och oroar sig inte lika mycket och samhället är inte alls lika inrutat och kontrollerat som det är i sverige.

melbourne är en helt otrolig stad och jag älskar den verkligen, jag är så himla nöjd att jag hamnade just här. det finns verkligen allt här, oavsett vad man är sugen på, vilket humör man är på, vad man vill äta, vad man vill lyssna på, vad man vill göra, så kan man göra det. det finns så himla många olika stadsdelar och alla är olika och underbara på sitt sätt.

så funderar ni på att åka till australien skulle jag definitivt råda er att åka. australien är verkligen truly amazing och vi svenskar skulle definitivt må bättre av att anamma australiensarnas sätt att se på livet!

Kommentarer
Postat av: Luula

Guuu vad roligt att det finns fler som jobbar som aupair i Melbourne, jag jobbar ocksa som aupair privat hittade min pa gumtree sa det var nice hehe!!!!



Vart i Melbourne bor du? det skulle vara roligt och fa traffa pa andra svenskar ocksa hehe



Ha det bra sa lange

2010-03-03 @ 13:01:04
Postat av: Anonym

haha ja inte illa eller hur ;) fast om 3D-projektorn funkar ska jag låta vara osagt...lovar att den kommer vara trasig haha:D

2010-03-03 @ 18:40:09
Postat av: Sandra

haha ja inte illa eller hur ;) fast om 3D-projektorn funkar ska jag låta vara osagt...lovar att den kommer vara trasig haha:D

2010-03-03 @ 18:40:14
URL: http://textbok.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hallå, jag är också aupair i melbourne, hur länge har du varit här? jag håller med den där Luula att de vore kul att träffa andra svenskar också:)

2010-03-05 @ 06:17:39
URL: http://asaroseandersen.blogg.se/
Postat av: lovisa/polichinelle

så fint du skriver om melbourne. jag blir sugen!

2010-03-13 @ 18:56:23
URL: http://polichinelle.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0