hot-tub



det är väldigt mycket som hänt på senaste och på grund av att det hänt så himla mycket, omvälvande saker har jag inte haft ork nog att skriva om allting. men jag tänkte försöka ta tag i det i alla fall, känns skönt att vara uppdaterad själv och sammanfatta vad man varit med om.

det hände inte så mycket mer under helgen då jag senast uppdaterade. var bara hemma på lördagen och på söndagen träffade jag sara och jessica på ett enormt mall i escondido. gick loss inne på san diegos största forever 21. tre timmar senare var vi klara och jag var ett antal klädesplagg rikare! vi mötte upp ellen, andreas och jocke i carlsbad sen på kvällen och åt på ett mexikanskt ställe som var superbra. sen hot-tubade vi heela kvällen och det var så himla underbart. först hot-tub och sen när det blev för varmt hoppade vi i den stora poolen bredvid och när det blev för kallt hoppade vi i hot-tuben igen, osv osv :p det var en himla bra kväll!

Kommentarer
Postat av: Frida

Svar:



Hej :)



Jag tror det mest beror på hur man väljer att bo. Vi har valt att bo lite finare, och får därför betala lite mer (ca 6500 kr/pers/mån). Så i och med det tycker jag det är svårt att bara klara sig på CSN-pengar. Men visst går det att göra det om man bara vill! :) Det är ju den första månaden när man ska köpa allt till lägenheten och betala skolan som det känns i plånboken.



Det där med att skolan bara kostar 3000 dollar/termin är lite underdrift :p Jag läser det minsta som man måste (12 units) och mitt gick på 3400 nånting. Sen ska man köpa skolböcker och material till lektionerna och det är med dyrt. Bara mina böcker (2 eng & 2 tyska) kostade 355 dollar. Jag vill absolut inte skrämma dig med alla priser, men jag vill bara vara ärlig med att det kostar mer än vad man tror! :p Mer än vad jag trodde iaf.



MEN - det är så värt det! Jag ångrar inte en sekund att jag åkte hit, och kommer aldrig göra det heller. Även om jag kommer ha feta studielån när jag kommer hem så kommer jag vara så nöjd över den här upplevelsen. Och att jag kan säga det redan efter 1 månad säger väl ändå en hel del :p Jag trivs jättebra här och SMC är en jättebra skola! Det går en hel del svenskar där så man känner sig lite 'hemma'. Haha.



Men säg till om du kommer hit för en av mina roomies (vi är tre st nu) flyttar förmodligen till New York i jul, så vi behöver en ny här i vår lya över vårterminen! :D



Hoppas du fick svar på dina frågor. :)

2010-09-20 @ 20:23:10
URL: http://thetruthabout.devote.se
Postat av: Frida

Svar:



Nej det blir inte 39 000 kr, eftersom en termin bara är 4 månader och vi har den här lägenheten till 31 maj. Så det blir fyra månaders hyra = 26 000 kr :)



Tyvärr vet jag inga som söker, många är ju här en hösttermin och en vårtermin men du får in på olika forum och kolla och skriva att du söker nånstans att bo. Vi bor i Westwood och det är mycket finare än Santa Monica. 7 av 10 gånger när vi kommer till skolan är himlen helt molig när det är klarblå himmel här. Tror vi bara har haft en helg monligt i Westwood sen jag kom hit för fem veckor sedan, annars bara sol. Så det brås ju på vilket väder du föredrar också. Haha :)



Men oavsett vad, så tror jag du får räkna med en hyra på 4000 - 7000 kr/mån om du delar med några. Att ha en egen kostar ca 10 000 kr/mån.



Nej, dom 'kräver' inte 21 000 dollar, men det är det dom har räknat ut att man ska klara sig på. Så man bör ha ungefär dom pengarna när man kommer dit. Och CSN-lånet täcker ju det gott och väl :) Och du klarar dig lugnt på CSN-lån + studiebidrag om du väljer att leva efter dina begränsningar.



Du får ta dig en funderare och höra av dig om du kommer hit! :)

2010-09-21 @ 01:58:20
URL: http://thetruthabout.devote.se
Postat av: Frida

Svar:



Ja, den borjar den 14 feb och slutar 14 juni :) Sa det ar exakt 4 manader.



Vi gor sa att vi gor ett schema for hela veckan och handlar mat for en hel vecka i taget. Det blir mycket mer ekonomiskt. Vi lagar mat tillsammans och har en matkassa som vi lagger pengar i nar vi marker att det behovs. Det blir kanske 300-400 kr i manaden per man. Arligt talat har jag ingen koll, men jag skulle chansa pa nagot sant. :)



Just nu laser jag engelska, tyska och en fashion-kurs. Och en counseling-kurs, men den ar obligatorisk for alla internationella studenter och handlar typ om hur man 'transfar' till andra skolor osv. Helt obetydligt for mig, men utan den har jag inte 12 units sa jag maste ha den :p



Nagra svenska tjejer jag har traffat har laser bara fitness-kurser (yoga, fotboll, gym, dans, aerobics osv), sa det kan man ju med gora om man bara vill vara har 'pa skoj'. Men oavsett var du valjer; praktiskt eller teoretiskt, sa kommer du lara dig en hel del om dig sjalv och utvecklas sa himla mycket som person vilket jag mest ar har for! :)

2010-09-21 @ 22:34:07
URL: http://thetruthabout.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0