you make it real


Tumblr_leidmfovow1qf7snto1_500_large
idag mår jag mycket bättre!
igår också för övrigt. mysig dag med billy igår, efter att vi lämnat av katie på skolan gick vi till biblioteket och lånade massa böcker om pirater och dinosaurier (hans två favoritgrejer) och vi hittade till och med en bok om en pirat-dinosaurie. förstår ni lyckan hos en tre-åring när han såg den boken eller, haha.

satt barnvakt igårkväll så lagade vad har kommit att bli en av mina absoluta favoriträtter här och som jag i princip alltid lagar när jag sitter barnvakt: thaikyckling med nudlar. eller vad man nu ska kalla det. barnsligt enkelt, går jättefort att laga och är helt sjukt gott. vinnande kombo, liksom. du behöver:

- paprika, helst röd eller gul
- kycklingfilé
- kokosmjölk
- currypasta (jag kör med röd eller grön)
- äggnudlar

åh så gott. jag är kass på att skriva ut mått, det beror ju helt på hur hungrig du är. men om jag bara lagar till mig själv och jag är hyfsat hungrig brukar jag ta en paprika och en kycklingfilé och vill jag ha till lunch dan efter tar jag lite extra, uppenbarligen. slänger in en extra kycklingfilé eller paprika, eller både och.

strimla kycklingen och stirfrye (vad är svenska motsvarigheten till det? steka?) den i lite olja, när den fått färg och är helt genomstekt, släng i paprikan och stek tills paprikan har blivit mjuk.

koka nudlarna under tiden.

när paprikan har blivit mjuk och kycklingen är helt genomstekt och har fått färg, häll på ungefär en burk med kokosmjölk. låt det puttra ihop och skeda i currypasta efter smak. jag gillar mitt hot-hot men det är ju en smaksak såklart. är förkyld just nu så igår slängde jag i rejält med curry för att rensa luftvägarna, haha. och det funkar hur bra som helst.

ÄT!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0